Gears of War möter Devil May Cry på PS3

quantum

Det finns plagiat och så finns det plagiat. Det är kanske svårt att anklaga alla efterapare för just detta, eftersom varianterna inte är så många för exempelvis andra världskrigetskjutare. Men sedan har vi kategorin ”haha, det är ju nästan löjligt”. Något som i sig inte alls behöver betyda att det är ett dåligt spel, tvärtom.

Jag har inget emot sådan här ”hänsynslös kopiering” om det bara görs rätt, och hittills ser det ut vara just det, rätt. Quantum till PS3 ser sannerligen ut att ta det bästa från Xbox-köttaren Gears of War och multiplattformaren Devil May Cry, en mix som gör sig, även om jag trots allt har svårt att se något överträffa Gears of War 2, någonsin. Ja, förutom möjligen Gears of War 3 då.

Vad som visades på E3-mässan i år fick mig sannerligen intresserad, men spelet hade fullständigt halkat utanför min radar om det inte vore att jag upptäckte det av en slump häromdagen när jag passerade en PS3-pod inne i stan som bland annat rullade ett demo av spelet. Gammalt också, vad det verkade. För det hette fortfarande Quantum Theory (något det tydligen gör i den här delen av världen!?). Och jag blev imponerad, av mycket.

Designen tar från båda spelen ni finner i rubriken. Det är lika pumpat och maskulint överdoserat som Gears of War, men visar också bitvis gotiskt hack n’ slash likt Devil May Cry. För att inte tala om fienderna som mycket väl skulle kunna vara frukten av en heroinfylld swingerkväll mellan Locust och Halos Covenanter.

Detta kan mycket väl bli en seriös utmanare till Gears-serien, men jag avvaktar ytterligare innan jag bestämmer mig för något. Och jag ställer höga krav på vapenarsenalen. Det ska vara tungt och rått, inte för mycket laserblaj och gymnastik med svärd och sådant. Bly och krut framför akrobatik och strålning, för att förtydliga. Och så givetvis multiplayer, det som gör hela Gears of War till vad det är. Det måste fungera, annars kan det bli en mycket kort historia.

Men nog är likheten slående, vilket innebär att rätt förutsättningar finns. Det gäller bara för Tecmo att leva upp till vad de visat hittills.

1 Response to “Gears of War möter Devil May Cry på PS3”


  1. 1 gamingmama juli 1, 2009 kl. 3:27 e m

    Wow, jag har också missat det :O

    Men nu när jag kollar in trailern så verkar det ju fantastiskt. Och det är en brud med! Tjohej, det där MÅSTE jag spela🙂


Kommentera

