Vem köpte alla DS?

nintendo-ds-lite-red-greenFramgångssagan Nintendo DS har i dagsläget passerat gränsen ”tröttsam” ett par gånger om. Inga överraskningar, inga nyheter, bara ofantliga mängder konsoler som säljer dag ut och dag in. Min personliga åsikt om denna portabla enhet låter jag vara för stunden, utan tänkte istället dra upp en kul liten anekdot som kanske smått hintar om maskinens succé, framför allt här i hemlandet Japan.

Under en diskussion vid en privatlektion jag hade tidigare idag med en tonårig elev kom vi av en slump in på hennes lillebror, som också är en av mina elever, och vad han hade haft för sig föregående vecka. Veckan då influensahysterin var som störst här i krokarna och mängder av människor och familjer låste in sig under sju obekväma och ytterst onödiga dagar.

”Han spelade DS! Varje dag, varje minut, varje vecka”

Förklarade hon på knackig engelska. Budskapet kom i alla fall fram, han spelade jävligt mycket DS. Jag kastade fram följdfrågan om även hon spelade DS, och visst gjorde hon det emellanåt. Men inte på sin brors, utan på sin egen. Och det stannade inte där. Hon hade två egna. Utan att skänka hennes övriga två syskon några tankar klämde jag ur mig:

”Jaså, ni har tre stycken DS i er familj?”

Varpå hon snabbt kontrade:

”Nej, åtta!”

Där någonstans började jag sakteliga kvävas i debattens egen bisarrhet. Nog för att de är en stor familj på sex personer, men även i ett sånt mindre kompani känns summan som en lätt överdrift. Mamma, pappa, barn, alla ska ha varsin, och några till. Givetvis framkom det även att de ibland hade familjekvällar då samtliga satt och spelade Mario Kart mot varandra. Lät ganska gemytligt ändå, trots att herr lillebror var en usel förlorare och gärna spottade ur sig mindre väl valda ord efter förlust.

0 Responses to “Vem köpte alla DS?”



  1. Kommentera

Kommentera

