Bland spel och cosplay i Denden-town

Akihabara är ju välkänt. ”Alla” känner till, eller har hört talas om, det stora elektronikdistriktet i Tokyo, där spelnördar och andra perversa typer trängs på gatorna som kantas av spelaffärer och annat krims-krams. Osakas motsvarighet heter Denden-town, och är kanske inte fullt lika omtalad hos gemene man. Men ska för den sakens skulle absolut inte bortses ifrån.

denden

Här har vi en enda lång raka, med lite blandat godis på mindre parallellgator, innehållandes allt man någonsin kan önska sig som gamer, eller om man nu bara har ett abnormalt sug för mer eller mindre nödvändiga saker som drivs av ström.

Det allra senaste, det allra äldsta. Nytt som begagnat. Vi hittar bland annat den beryktade Super Potato-affären som retrospelande dårar vallfärdar till. Jag förstår dem.

Men det är bara en droppe i bassängen. Det finns givetvis fler retrobutiker, med allt från stenkakor till Nintendo-robotar, och det är sällan kostsamt såvida man inte jagar Radiant Silvergun eller dylikt.

Här kan jag flika in en anekdot som går i besvikelsens tecken. För lite drygt fem år sedan sprang jag i Denden-town på ett par exemplar av boken Xenogears: Perfect Works, innehållandes allt man kan tänka sig och lite till om spelet Xenogears. Lite av en bibel, skulle man kunna säga. 3500 yen gick den på då, men av någon anledning jag ännu till dags dato inte kan förstå så avvaktade jag. ”Det finns ju flera stycken kvar”. Självklart fick jag ångra det när jag några dar senare återvände och fann boken slutsåld, överallt dessutom.

Sedan dess har jag förgäves sökt efter den i butik, både i Osaka och Tokyo, utan resultat. Dålig tajming eller oflyt, vad vet jag. Men så tills för några veckor sedan hittade jag den igen, i just Denden-town. Ett begagnat, inglasat exemplar. 20 000 yen. Tack för kaffet.

Nåväl, jag får trösta mig med att den ändå är av föga intresse numera.

Men det är ju inte bara spel och elektronik som slåss om ytan i området. Anime och otaku-material är minst lika stort, och allt från figurer till sovrumstillbehör går att inhandla föreställandes/med motiv av det i Sverige kanske inte fullt så accepterade hållet. Låt oss bara säga att det många gånger är ungt och avslöjande.

Som bonus bjuder jag på en video jag spelade in för lite drygt ett år sedan när jag av en ren slump lyckades pricka in ett otaku-event på gatan där. Hela kvarteret var avstängt för den annars så hektiska biltrafiken till förmån för utsmyckade fantaster av alla dess slag. Det var japanskt, sexigt, tragiskt, exotiskt och väldigt intressant, med ett mindre inslag av ”vad fan?”.

Jag ber om ursäkt för den skakiga bilden, men jag var tvungen att snabba upp filmen för att den inte skulle bli för lång. Håll till godo, av det som nu går att urskilja.

0 Responses to “Bland spel och cosplay i Denden-town”



  1. Kommentera

Kommentera

